Kalejdoskop #19 Ten sam…

Kalejdoskop #19
Ten sam newsletter, ale za każdym razem inny 🙂

Cześć!
Tym razem przygotowałem dla Ciebie jak zwykle 10 punktów, a w nich materiały o tematyce psychologiczno-społecznej, fakty i mity oparte o naukę, problemy z przemysłem spożywczym i drobny, językowy bonus. Udanego czytania, słuchania i oglądania! 🙂

1. Dlaczego przegryw przegrywa a wygryw wygrywa? Ludzie różnią się i to nie ulega wątpliwości. Każdy człowiek o IQ wyższym od numeru swojego buta jest w stanie zauważyć, że niektórym ludziom powodzi się bardziej, a innym mniej. W środowisku internetowym wykreowały się nawet 2 dychotomiczne określenia: przegryw i wygryw. Ten pierwszy jest człowiekiem, któremu nic się w życiu nie udaje, ten drugi zaś jest przeciwieństwem pierwszego. Dlaczego tak się dzieje? Jest to skomplikowana kwestia, jednak istnieje czynnik, który jest tutaj wyjątkowo istotny. Można go określić mianem “efektu zwycięzcy”. Oznacza to, że osoba, której zaczyna się cokolwiek udawać ma większe szanse na kolejne sukcesy – a osoba, której się nie udaje – stacza się. Co można więc zrobić, aby zaczęło się udawać? Zacząć od banalnie prostych czynności, z którymi możemy sobie poradzić – choćby ścielenia łóżka czy codziennego mycia zębów.
– Dlaczego przegryw przegrywa a wygryw wygrywa? (Film, PL)

#czlowiek #psychologia #wygrywanie

2. Małżeństwo to wyjątkowo popularna “instytucja” określająca aspekty związku mężczyzny i kobiety. Kryje się za nią ogrom korzyści, problemów i następstw, a wielu negatywnych skutków ubocznych można uniknąć, znając psychologiczne aspekty małżeństwa. Przykładem może tu być dobieranie się na podstawie przeciwieństw – pozornie może to kręcić, jednak statystyki mówią jasno: trwałe małżeństwa tworzą pary podobne do siebie (np. w aspektach światopoglądu, temperamentu itd.). Małżeństwo pełnić może wiele funkcji, jednak czasami trzeba wybierać nad komfortem jednej z osób lub pójściem na kompromis. Kluczowym warunkiem dla spójności i zadowolenia w małżeństwie są wspólne mieszkanie i względy ekonomiczne. Ważne jest jednak pamiętać (wbrew temu, czego często ludzie oczekują), że kobieta po zawarciu związku prawdopodobnie zmieni się, a mężczyzna raczej nie pozostanie taki sam 🙂
– Psychologia małżeństwa #1 (Podcast, PL)

#psychologia #malzenstwo #zwiazki

3. Trochę jak z jajkami lub mięsem… dobry czy zły?Na to pytanie w odniesieniu do sztucznych słodzików jeszcze przez długi czas nie będziemy mogli odpowiedzieć ze 100-procentową pewnością. Problem opiera się tu o to, co bardzo chcielibyśmy nazwać nauką. W praktyce jednak coraz częściej przypomina to po prostu manipulację i oparte o znajomość statystyki i psychologii zagrywki. Niektóre badania nie są brane pod uwagę, inne, mimo iż nie mają dużej wartości, są nadmiernie promowane. Najgorzej jest natomiast, kiedy w grę wchodzą spore finanse, tak jak to jest w przypadku rynku cukru i słodzików. Co możemy zrobić? Zachować rozsądek i nie przesadzać ze spożyciem sztucznych słodzików.
– Odstawcie napoje „diet”. Naukowcy ostrzegają przed aspartamem (Artykuł, PL)
https://www.focus.pl/artykul/odstawcie-napoje-diet-naukowcy-ostrzegaja-przed-aspartamem-190731044149
#slodziki #aspartam #badania

4. Oczyszczanie organizmu (treść dostępna tylko w subskrypcji e-mail)
#detoks #oczyszczanie #dieta

5. Hormon wzrostu (treść dostępna tylko w subskrypcji e-mail)
#kulturystyka #zdrowie #sterydy

6. Zakazać lub opodatkować – mimo, iż osobiście jestem przeciwnikiem obydwu z tych opcji, tutaj jednak nasuwa mi się pewna wątpliwość. Dodawany do produktów spożywczych cukier powoduje, że uzależniamy się od jego smaku i spożywamy go coraz więcej i więcej. To w konsekwencji przekłada się na pogarszanie się nawyków żywieniowych, co prowadzi do nadwagi, otyłości i wielu różnych chorób. Rzecz w tym, że ten problem dotyczy wszystkich – koszty leczenia osób z chorobami wynikającymi z otyłości są ogromne, przez co na jakości świadczeń opieki zdrowotnej cierpią wszyscy. Trudno też jest znaleźć w sklepie gotową żywność (np. sosy, dania garmażeryjne)d, która nie ma niechcianego dodatku cukru.
– Diabetolog: Cukier powinien być zakazany. Nie jest nam potrzebny (Artykuł, PL)
https://twojezdrowie.rmf24.pl/news-diabetolog-cukier-powinien-byc-zakazany-nie-jest-nam-potrzeb,nId,4572420
#cukier #jedzenie #zdrowie

7. Cukier to wyjątkowo niepozorna substancja.Można go spożywać i nie odczuwać z tego powodu żadnych skutków ubocznych. W małych ilościach nie jest wybitnie szkodliwy i organizm stosunkowo dobrze sobie z nim radzi, szczególnie jeśli jest się aktywnym fizycznie. Jednak przekraczając pewien pułap jego spożycia bardzo łatwo doprowadzić się do wielu problemów zdrowotnych. Bohater filmu “Cały ten cukier” próbuje wysokowęglowodanowej diety opartej o silnie przetworzone produkty. Przez to, jak łatwo się domyślić – pogarszają się jego parametry zdrowotne, w tym samopoczucie i poziom energii. Choć często mowa jest o spisku, pytanie czy to naprawdę spisek, czy może po prostu chęć jak największego zysku wśród producentów i dystrybutorów żywności? To pytanie pozostawiam otwarte. Chciałbym jednak zostawić Cię z pewną myślą: skoro na wysoko przetworzonej diecie pogarsza się znacząco samopoczucie, poziom energii itp., to jak na co dzień musi się czuć osoba otyła, która odżywia się niezdrowo cały czas?
– Cały ten cukier (Film, PL)
https://www.facebook.com/watch/?v=2108710886112333
#zywienie #przemysl #cukier

8. Jesz fastfoody?Większość osób spożywa je przynajmniej raz na jakiś czas – i o ile jest to spożycie sporadyczne, o tyle nie stanowi większego problemu. Kłopoty zaczynają się jednak, gdy to spożycie jest częstsze. Niektórzy mogą zacząć wręcz odrzucać takie informacje, jednak prawda jest dość brutalna: przemysł fastfoodowy jest stworzony tak, aby Cię uzależnić od tego jedzenia. Proporcje tłuszczu, cukru, soli i wzmacniaczy smaku w Twoim ulubionym burgerze są testowane naukowo w ten sposób, aby produkt taki smakował jak najlepiej, powodując wydzielanie neuroprzekaźników odpowiedzialnych za odczucie przyjemności. Fastfoody często nie są zbilansowane pod kątem mikro i makroskładników, przez co mogą dawać uczucie niepełnej sytości, skłaniając Nas do spożycia ich więcej. Natomiast bezpośredni wpływ takich produktów na organizm człowieka często sprowadza się do nadmiernego podwyższania glukozy, problemów pokarmowych, a nawet zwiększania stanów zapalnych i ryzyka niektórych chorób. I co ważne – przez całokształt efektu – prowadzi do nadwagi i otyłości.
– https://www.youtube.com/watch?v=RLXsZaD3oJ8 (Film, ENG)
If You Eat Fast Food, THIS Happens To Your Body
#fastfood #dieta #zdrowie

9. Badacze nowotworów oskarżeni o „fat-shaming” (stygmatyzowanie grubych ludzi) po publikacji kampanii przeciw otyłości. W poprzednich punktach było trochę o przemyśle spożywczym i wpływie niezdrowych produktów na organizm. Jednym z podstawowych skutków ubocznych nieprawidłowego odżywiania jest nadmierna masa tłuszczowa. Miejmy świadomość, że otyłość to nie tylko „puszysta sylwetka”, ale schorzenie zwiększające znacząco ryzyko wielu chorób, w tym nowotworów, cukrzycy czy miażdżycy. Ludzie, którzy bronią otyłości (mówiąc o tym, że “puszysta sylwetka też może być piękna”) padają po prostu ofiarami mechanizmów obronnych własnych mózgów. Nie musisz wyglądać jak kulturysta, ale… po prostu przestań być gruby. Warto.
– Cancer Research bosses are accused of fat-shaming after launching a new campaign linking obesity with tobacco smoking (Artykuł, ENG) https://www.msn.com/en-gb/health/familyhealth/cancer-research-bosses-are-accused-of-fat-shaming-after-launching-a-new-campaign-linking-obesity-with-tobacco-smoking/ar-AADMjHl
#medycyna #nauka #otylosc

10. Nie wszystkie nazwy ćwiczeń można przetłumaczyć przy użyciu translatora- niektóre z nich są bardzo specyficzne. Jeśli szukasz planów treningowych lub czytasz o treningu z anglojęzycznych źródeł, ta strona może Ci się przydać – znajdziesz tu tłumaczenia wielu popularnych ćwiczeń wykonywanych w siłowniach i klubach sportowych.
– Tłumaczenie ponad 140 angielskich nazw ćwiczeń (Artykuł, PL)
https://www.centrumfitness.eu/trening/59-tlumaczenie-angielskich-nazw-cwiczen
#angielski #silownia #cwiczenia

Co najbardziej Ci się spodobało? Daj znać odpowiadając na ten e-mail lub w komentarzu. Przekręcenie kalejdoskopu zajmie mi chwilę. Kolejny numer newslettera przeczytasz już za 2 tygodnie. Pamiętaj, aby zaprosić swoich znajomych do zapisania się na stronie: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop 🙂

Zajrzyj też do mojego podcastu “Podcast Na Zdrowie”: https://sebastianchudziak.pl/nazdrowie/
Lub przeglądaj wszystkie wpisy na mojej stronie: https://sebastianchudziak.pl/wszystkie-wpisy/

Pozdrawiam,
Sebastian

Poprzedni wpis: Kalejdoskop #18
W skrócie: newsletter/agregator – streszczenia artykułów/filmów/audio, polecenia stron internetowych, podcastów, kanałów YT i innych, aplikacje, ciekawostki, life-hacki.
Tutaj można obserwować: #kalejdoskop
Tutaj można się zapisać: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop/
Czasami mogą się powtórzyć treści z wykopu.
Dodatkowe tagi: #qualitycontent #gruparatowaniapoziomu #wiedza #nauka #produktywnosc